Čtvrtek, 20 ledna, 2022
novinky
- Advertisement -Newspaper WordPress Theme
Pre ženyZafixované stravovacie prehrešky. Robíte ich tiež? Možno preto nechudnete

Zafixované stravovacie prehrešky. Robíte ich tiež? Možno preto nechudnete

Nedarí sa vám zhodiť nadbytočné kilá, cítia sa unavení a bez energie? Zamyslite sa, či príčina netkvie v stravovacích prehreškoch, ktoré máme zafixované. Ktoré sú tie najčastejšie a prečo sú zlé prezradí nutričná špecialistka.

Energetická nerovnováha a zlá skladba jedál

Základom toho, aby sme nepriberali, je nutné udržať pomyselný jazýček váh energetickej bilancie v prospech výdaja. Rovnako významný je pestrý a vyvážený jedálniček, ktorý bude myslieť na všetky výživové makronutrienty, teda kvalitné bielkoviny, tuky aj sacharidy, ktoré doplnia vláknina spolu s vitamínmi z ovocia a zeleniny. „Vyvarujte sa jednostranne zameranému jedálničku. Každý z makronutrientov má svoje opodstatnenie. Sacharidy nám dodávajú energiu. Ich vylúčením by ste boli unavení. Aj s bielkovinami sa musí opatrne. Keď ich ich málo strácame svalovú hmotu, keď ich ich veľmi preťažujeme obličky a pečeň. Rozložením konzumácie jedál do celého dňa spôsobí, že organizmus bude zásobený priebežne a nebude mať potrebu robiť si bezpečnostný výživový vankúš na horšie časy. Nehľadiac na to, že z praxe viem, ako klienti lepšie zmenu stravovacích návykov znášajú, keď jedia častejšie,“ spomína Kateřina Šimková zo Zdravého stravovania.

Posledné jedlo o piatej a len malá večera

Zle! Posledné regulárne jedlo dňa, teda večeru, si môžete dopriať cca 3 hodiny pred spánkom. Pokiaľ naposledy budete jesť o piatej a ste zvyknutí chodiť spať o jedenástej, len ťažko sa okolo deviatej ubránite chutiam či hladu. Večeru neodbývajte, po obede je večera druhým najvýdatnejším jedlom dňa. Na večeru si môžete bez obáv dopriať napríklad mäso či rybu s tepelne upravenou zeleninou, hummus s celozrnnou bagetkou, celozrnné cestoviny s paradajkovou omáčkou a Šmakúnom, ryžové rezance s tofu a arašidovou omáčkou, tortillu s mastným mäsom. Možností je celý rad. „Ak sa stane, že vás aj po zodpovedajúcej večeri prepadnú chute, skúste si dať pohárik vody. Ak to nezaberie, stavte na zeleninu, ktorú môžete kedykoľvek. Zapíjať ju môžete pohárom bieleho kefíru, či dať si ho s malým množstvom hummusu, polovicou vareného vajíčka, alebo plátkom 20% syra či vysokopercentnej šunky,“ dáva tip Kateřina Šimková.

Jete z nudy a odbývate sa

Priznajte si, koľkokrát počas dňa zablúdite do kuchyne a otvorte chladničku, aby ste sa pozreli, čo v nej je nové a či na niečo nemáte chuť. „Toto správanie sa dosť prehlbuje, keď pracujeme z domu či počas dlhších sviatkov, keď sme obklopení veľkými zásobami jedla. Svoju úlohu zohráva aj stres, či už uvedomelý, alebo podprahový. Je známe, že jedlo funguje ako upokojujúci prostriedok, pretože vyvoláva slastné pocity,“ konštatuje nutričná špecialistka Mgr. Katarína Šimková. Ďalším faktom je, že veľa ľudí, ktorí boli v kanceláriách zvyknutí chodiť cez obed do reštaurácií, sa v domácich podmienkach odbývajú polotovary či dovážkou jedla typu pizza či fast food, čo rozhodne nie je zdravá a vyvážená strava.

Naše weby

Nejnovější články

- Reklama -Newspaper WordPress Theme

Ostatní právě čtou

Další články autora

- Reklama -Newspaper